Skip to content

Geschiedenis

In 1992 is Scala opgericht en inmiddels zijn we uitgegroeid tot een tot een crossmediaal en innovatief mediabedrijf, de grootste op het gebied van creativiteit. De meeste merken zijn eigendom van Scala en ze zijn allemaal toonaangevend in hun niche. Lees meer hieronder.


Het team


Duurzaamheid


Werken bij


Scala in de pers


2020

2020: Iedereen Creatief en Loving Paper

Het jaar 2020 had een bizarre wending, de Corona crisis. Iedereen zit thuis, moet de tijd binnen doorkomen. Daarom heeft Scala het gratis magazine ‘Iedereen Creatief’ ontwikkeld voor alle creatieve thuiszitters. In 2020 gaat Creative Letters en Cards & Scrap verder onder de titel Loving Paper! Loving Paper is hét merk voor alle papierliefhebbers.


2019

2019: Internationaal

Een volgende stap voor Scala. Naast een goede focus op de kerntaken via operationeel excellence internationaliseert Scala sterker door meer licenties te geven in het buitenland. Eind 2019 haakt Aan de Haak en Knit en Knot samen voor het Emma Kinderziekenhuis. Samen drie volle kerstbomen kunnen opleveren met leuke gehaakte kersthanger.


2018

2018 Verhuizing

Scala zet haar creatieve projecten en ontwikkelingen verder voort op een nieuwe locatie: aan de Maanlander 14H in Amersfoort. De allereerste Aan de Haak CAL (crochet-along) gaat live op YouTube en het team lanceert de nieuwe special van HobbyHandig: Creëer. Verder krijgt het succesvolle tijdschrift Creative Letters behalve in Duitsland ook in Engeland een licentie.


2017

2017 Jubileum

Scala bestaat 25 jaar!
Creative Letters, de special van Cards & Scrap over handletteren, is een hit en groeit uit tot een volwaardig tijdschrift met een licentie in Duitsland. De verkoop van Poppenhuizen & Miniaturen geeft Scala de kans om nog meer te focussen op haar creatieve merkencluster, zodat ze beter kan inspelen op trends.


2016

2016 Lanceringen en restyling

Scala lanceert Meer dan Kleur en MjamTaart krijgt haar eigen event: de MjamTaart Cake & Bake Experience. HobbyHandig krijgt een vernieuwde website en de website van Aan de Haak gaat live. Mijn Hobbykaart XL gaat samen met Creatief met Kaarten. De webshop verandert in een platform: Hobbyou.nl.


2015

2015 Focus

Scala neemt Quilt & Zo over en verkoopt haar consumentenelektronica merken. Het zelf ontwikkelde Aan de Haak groeit uit tot volwaardig merk met een licentie in Duitsland. Hetzelfde geldt voor het kindermagazine Knutselfun. Scala krijgt ESF-subsidie wegens sociale innovatie.


2014

2014 Nóg meer uitbreiding

Digital Movie krijgt een restyling met een vernieuwde website. Scala neemt MjamTaart over. Scala speelt in op de trend ‘loomen’ en maakt een compleet kindertijdschrift met een oplage van bijna 176.000 exemplaren. Hema en Kruidvat nemen het af en in het Duits verschijnen 80.000 exemplaren.


2013

2013 Uitbouwen

Creatief met Kaarten en HobbyHandig verschijnen voortaan in het Frans. Scala integreert een succesvolle blog met 1000 actieve deelnemers met Cards & Scrap. Scala BV geeft het tweemaandelijkse tijdschrift Quilt & Zo uit in opdracht van Partner Medien uit Duitsland.


2012

2012 Jaar van de overnames

Scala krijgt een ESF-subsidie voor sociale innovatie.
Scala zet samen met de doelgroep een uitgebreid restylingstraject voor HobbyHandig op en neemt diverse tijdschriften over. Hiermee ontstaat een cluster creatieve hobbymerken en verstevigt Scala haar positie in de hobbymarkt.


2011

2011 Opvolging en Slimste bedrijf

Ashja Bosboom-Fetvaciyan is benoemd tot directeur van Scala. Digital Movie lanceert een opinie- en testpanel van lezers. Puppenhäuser & Miniaturen verschijnt 100% online in het Duits. Scala neemt het tijdschrift HobbyHandig over en wordt gevraagd voor deelname aan de Slimste Bedrijven van Nederland.


2010

2010 Innovatie en duurzaamheid

Scala richt zich sterker op social media. Scala zet in op duurzaamheid door als een van de eersten over te gaan op een virtuele server. Hiermee is Scala een innovatieve testcase voor gemeente Amsterdam. Railhobby wordt gerestyled in co-creatie met lezers, die meebeslissen over de vernieuwde lay-out.


2009

2009 Top 100 innovatief

Scala is genomineerd voor de Top 100 van innovatieve bedrijven van Nederland! De uitgeverij neemt de crossmediale sites met portals en online uitgaven in eigen beheer. Scala neemt het tijdschrift Poppenhuizen & Miniaturen over.


2007-2008

2007-2008 Uitbouwen en integreren

Scala bouwt haar online strategie verder uit op marketinggebied en brengt het tijdschrift Luister onder in de daartoe opgerichte Luister BV. Scala automatiseert de interne backoffice processen tot een alles-in-één systeem, ook online.


2005-2006

2005-2006 Als eerste crossmediaal

Als eerste tijdschriftenuitgeverij lanceert Scala in 2005 haar bladen ook 100% online met meerwaarde voor lezers en adverteerders. Dit is een enorm succes en positioneert het bedrijf als online innovator en kenniscentrum. Scala adviseert derden hierover en is spreker op evenementen.


2000-2004

2000-2004 Grote slag

Scala groeit in 2000 flink met de overname van Railhobby en Luister (klassieke muziek). In 2004 voegt Scala Video Uit & Thuis en DVDplus samen tot Digital Movie en lijft ze het blad Miniatuurbanen in binnen Railhobby.


1993-1999

1993-1999 De basis leggen

Scala groeit sterk en maakt een consumentenelektronica-cluster: Video Uit & Thuis verdubbelt, Scala neemt het vakblad Media Detail over én lanceert DVDplus. Scala koopt en verkoopt diverse bladen en lanceert Tommy (voor dierenliefhebbers). Scala geeft in opdracht het archeologiemagazine Scarabee uit.


1992

1992 Het jaar van oprichting

Uitgeverij Scala BV start in oktober 1992. Mik Fetvaciyan richt het bedrijf op, samen met zijn vrouw Anna, na jarenlang een uitgeefcluster te hebben beheerd bij Wegener NV. Scala begint met een team van vijf mensen, het bladenpakket bestaat op dat moment uit Video Uit & Thuis en Mens & Melodie.