Uitgeverij van hobbybladen

Geschiedenis

Published on oktober 11th, 2016 | by Rebecca

2016

Begin 2016 pakt Scala uit met een tweede special van Meer dan Kleur en Aan de Haak. Aan de Haak loopt zo goed dat er besloten wordt de special om te vormen tot volwaardig abonnement. Het is nu mogelijk om een halfjaar-, jaar- of zelfs tweejarigabonnement te nemen op het tijdschrift dat in het teken staat van haken!

De gerestylde HobbyHandig is ook online aan vernieuwing toe. In juli wordt de compleet vernieuwde website gelanceerd en twee maanden later staat ook de nieuwe website voor Aan de Haak online. Aan de Haak wordt neergezet als crossmediaal merk met website, video’s, social media-kanalen en natuurlijk de printuitgave.

Ook het merk MjamTaart krijgt extra lading dankzij de MjamTaart Cake & Bake Experience die op 4 en 5 juni 2016 plaatsvond in de Broodfabriek, Rijswijk. Het evenement is een groot succes en wordt twee dagen, ondanks de warmte, druk bezocht. Lezeressen zijn enthousiast, adverteerders lyrisch en binnen- en buitenlandse grootheden als Peggy Porschen en Menno de Koning zijn aanwezig om workshops te geven en boeken te signeren. Dankzij het succes staat een tweede editie in de planning.

In 2016 veranderde het abonnement van Cards & Scrap. In plaats van vier reguliere uitgaven en twee specials, ontvangen abonnees nu twee reguliere uitgaven en twee specials. Een van die specials is de succesvolle Creative Lettering: een uitgave vol uitleg, inspiratie en doe-ideeën over het creatief verwerken van tekst, in je eigen handschrift of met een beetje hulp.

Ook Railhobby ondergaat een verandering. Railhobby 3.0 wordt in het leven geroepen met een denktank vol enthousiaste modelspoorders en redactieleden. Het blad ondergaat een restyling, waarbij met name goed naar de doelgroep geluisterd wordt. Uitgeverij Scala heeft het blad redactioneel zelf in handen.

Andere specials die Uitgeverij Scala in 2016 heeft uitgegeven zijn:

  • Railhobby Projecten – Over Baan en Bouw;
  • De vernieuwde Railhobby jaarkalender 2017;
  • Poppenhuizen & Miniaturen Projecten – Aan het werk;
  • HobbyHandig Home Deco 2;
  • Dé Knipvellenspecial en Dé Knipkaartenspecial van Creatief met Kaarten;
  • Kadoosjes: die jaarlijks wordt uitgebracht onder Cards & Scrap;
  • De eerste Quilt & Zo kerstspecial en jaarkalender 2017;
  • Twee specials Zoet bezig! en Proefjes voor Knutselfun;
  • De basisspecial Aan de Bak van MjamTaart.

Een jaar nadat de webshop (Hobbybladenshop.nl) van Uitgeverij Scala live is gegaan wordt besloten de webshop een nieuwe look en naam te geven: Hobbyou.nl. Dit vernieuwde platform komt voort uit de scrumgroep Project Platform. Zij bedachten een platform waarop adverteerders hun eigen shop-in-shop kunnen lanceren en zo via Uitgeverij Scala de benodigdheden uit de bladen aan de doelgroep kunnen verkopen. Vandaar Hobbyou.nl: ‘De webshop waar jij terecht kunt voor al je favoriete hobbybladen en -benodigdheden. Bestel online artikelen, patronen en recepten, boek een creatieve workshop of koop een (starters)pakket voor jouw hobby!’.

Ook de andere scrumgroepen zijn erg vooruitstrevend in 2016. Scrumgroep Automated Marketing gebruikt een nieuwe tool waarmee berichten vanaf de websites automatisch gedeeld kunnen worden op alle social media-kanalen. Scrumgroep Workflow verandert de hele redactionele workflow van offline naar online in Google Drive en werkt samen met opmakers en fotografen aan een nieuwe manier van werken. Scrumgroep Losse Verkoop blaast de losse verkoop nieuw leven in met een abonnementensysteem waarmee winkeliers met 50% korting bladen kunnen inkopen en net als abonnees het blad als eerste in huis hebben.

In het najaar van 2016 werd besloten het kinderblad Knutselfun op te heffen om ons nog meer te kunnen focussen op tijdschriften voor de creatieve volwassene. In het tijdschrift HobbyHandig staat altijd een kinderitem om de jongere creatieve doelgroep wel te blijven bedienen.

In december van 2016 heeft Scala het tijdschrift Mijn Hobbykaart overgenomen. Deze gaat samen met Creatief met Kaarten en zal voortaan “Mijn Hobbykaart XL” heten. Scala verwacht dat door deze twee merken te bundelen er een sterk magazine ontstaat die past bij de behoefte van de huidige markt.

Aan het einde van het jaar heeft de organisatie terug gekeken op 2016 door middel van het Boston Matrix Model. Verschillende afdelingen vanuit de organisatie hebben de tijdschriften die door Scala worden uitgegeven geanalyseerd.

In de Boston Matrix komen een aantal onderwerpen aan bod, zoals:

  • Wat zijn de resultaten van de tijdschriften voor dit jaar? En hoe verhoudt deze zich tot vorig jaar?
  • Waar ligt er groeipotentie? En waar valt er extra marktaandeel te behalen?
  • Waar gaan wij ons in 2017 extra op focussen?

Op deze manier heeft Scala goed inzicht gekregen in waar er kansen liggen in de markt en waar zij meer of minder energie in moeten steken in 2017.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to Top ↑
  • Kan ik je helpen met je hobby?

    abonnementenadministratie

    Neem op werkdagen tussen 09:00 – 17:00 contact met ons op.
    Bel: 033-4892900
    Abonnementen: 033-4892910
    abonnementen[at]uitgeverijscala.nl
    Je kunt ons ook bereiken via Facebook.

  • Kom jij bij Scala werken?

  • Scala’s top models

  • Scala genomineerd voor ESF Award

  • Scala is een erkend leerbedrijf

    Scala is een erkend leerbedrijf